Friday 14 April 2017

APAM PISANG ( DARI BLOG MAT GEBU)

BAHAN-BAHANNYA :-)
170 gram pisang montel (kurang lebih 3 biji)
1/4 cawan gula perang
1/4 camca teh soda bicarbonate
1/4 camca teh garam
1 cawan tepung gandum
100 ml minyak jagung (atau minyak sayuran)
1 biji telur gred A
Beberapa titik esen pisang

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan kukus, balut tutup kukus dengan tuala dapur bersih. Pisang dilecek bersama garam dan soda bicarbonate hingga lumat. Ketepikan. Dalam mangkuk adunan, masukkan telur, gula perang dan minyak jagung. Kacau dengan whisk hingga berkrim dan gula hancur.
  2. Masukkan pisang lecek, gaul rata dan tambah tepung sedikit demi sedikit sambil digaul hingga rata dan tepung habis. Rehatkan 10 minit. 
  3. Kemudian isikan ke dalam acuan apam yang telah disapu sedikit minyak (atau che mat guna bekas aluminium seakan2 muffin cup dan che mat alas dengan paper cup bersaiz sederhana) dengan adunan 3/4 penuh. Buat hingga siap.
  4. Kukus selama 15 minit dengan api kuat untuk mendapatkan apam yang merekah permukaannya. Sejukkan dan boleh hidangkan bersama kelapa parut yang digaul sedikit garam atau dimakan begitu sahaja.
CATATAN MAT GEBU :- Selain pisang montel, anda boleh ganti dengan pisang embun atau pisang emas. Dan untuk memudahkan cara, anda boleh timbang pisang tadi sebelum dilecek, pastikan timbang pisang yang tanpa kulit. Kalau anda kukus guna loyang, tempoh mengukus lebih lama kurang lebih 35 minit....Selamat mencuba!!

No comments: