Friday 24 March 2017

kek chiffon pandan (blog mat gebu)



BAHAN-BAHAN A :-) 6 kuning telur gred A
120 gram gula kastor
100 ml santan (atau susu segar)
70 ml air
100 ml minyak jagung
225 gram tepung gandum*
1 1/2 camca teh baking powder*(*disatukan, gaul rata dan ayak)
1 1/4 camca teh pes pandan
Secubit garam

BAHAN-BAHAN B :-)
6 putih telur gred A
100 gram gula kastor
1/2 camca teh cream of tartar

CARA MEMBUATNYA :-)


  1. Panaskan oven pada suhu 175C, sediakan acuan untuk kek chiffon bersaiz 26cm (jangan disapu dengan mentega, biar macam tu saja). Ketepikan. Dalam satu mangkuk besar, satukan kuning telur, gula dan garam. Kacau dengan whisk hingga semua sebati dan berkrim. Tambah pati santan, air dan pes padan. Kacau hingga sebati.
  2. Masukkan tepung sedikit demi sedikit sambil dikacau hingga rata, adunan akan menjadi kental. Tuang minyak jagung, kacau hingga sebati dan adunan jadi licin. Ketepikan sebentar.
  3. Dalam mangkuk yang kering dan bersih. masukkan putih telur, putar hingga berbuih, masukkan cream of tartar dan terus putar. Masukkan gula sedikit demi sedikit dan terus putar hingga mendapat adunan yang kental (bila anda terbalikkan mangkuk, putih telur tak jatuh).
  4. Ambil 1/4 bahagian putih telur, kemudian gaul dengan adunan pandan hingga sebati, tambah lagi 1/4 bahagian putih telur dan gaul dengan adunan pandan hingga sebati, gunakan kaedah kaup balik untuk baki putih telur. Buat hingga siap dan gaul hingga adunan rata (adunan akan menjadi banyak dan ringan).
  5. Tuang dalam acuan, ratakan dan bakar selama 50 minit atau hingga kek masak. Bila masak (boleh juga diuji dengan mencucuk lidi sate yang bersih pada tengah2 kek, jika keluar bersih, tanda kek dah masak), keluarkan kek dari oven, kemudian terbalikkan acuan berisi kek atas jaring. Biarkan kek sejuk dalam keadaan tin terbalik.
  6. Kemudian sisip tepi dan tengah kek dengan pisau nipis, tanggalkan dari acuan dan sisip pula bahagian bawahnya. Keluarkan dan boleh dipotong. Hidangkan untuk minum petang...Selamat mencuba!!..

No comments: