Wednesday 19 August 2015

POKOK BUAH PULA.....

Assalamualaikum...

Hari ni..bagi salam dl..
Minggu lepas,pergilahke Sg Buloh...Dalam beberapa bulan ni,Lin dan Encik suami ada buat perniagaan sikit...bisnes "supply"tanah dan Baja ke kedai DIY...Alhamdulilah..rezeki..sambil beli barang yang orang nak..bolehlah lin cuci mata cuci beg duit...selalu Lin akan beli Tanah untuk tanaman Lin juga...Lin kan suka tanam pokok Rose Jepun..apa lagi..belilah dlm 10 kampit Tanah...
Bila beg duit tu Nampak mcm kembong sikit..Lin belilah pokok orkid ke..he..he..he..beli sikit2..lama2 penuhlah taman Lin...

Minggu lepas Lin beli pokok buah pula...pokok mangga Irwin...pokok rambutan anak sekolah...pokok gajus dan pokok mangga cokanan...meriahlah kebun kat bawah tu..belum sempat lagi menanamnya..Insyallah cuti merdeka ni nak tanam...tanam dengan anak dara dan hero ku...jom kita tengok macamana pokok2 yang di beli tu...kita ambil gambar dari pakcik google jealah...


MANGGA IRWIN





Salah satu varietas mangga introduksi dari Australia yang selain memiliki tampilan menarik tetapi juga memiliki rasa ‘ramai’ adalah Mangga Irwin.

Seperti halnya mangga Yuwen, mangga Irwin memiliki tampilan warna merah yang menarik pada buahnya, warna merah pada buah mangga ini muncul disebabkan adanya hormon antosianin. Hormon antosianin berasal dari glukosa yang diubah oleh sinar matahari bergelombang pendek-100-200 mµ. Pada irwin antosianin berkumpul di pangkal buah dekat tangkai. Pigmen karotenoid yang tersebar merata di kulit buah memberi latar warna kuning. Sementara klorofil pemberi warna hijau hanya tersisa sedikit terletak di ujung buah.




 
Mangga Irwin yang dapat mencapai ukuran cukup besar mencapai berat 500 gr perbuahnya ini memiliki tekstur daging padat agak berair dengan serat cukup halus dan mengandung sedikit tepung. Rasa manis berkat kadar gula 12-15º briks memenuhi rongga mulut. Itu diakhiri sensasi asam yang menyergap bagian samping belakang lidah.

Selain merupakan varietas mangga yang difavoritkan untuk tabulampot karena kecantikan buahnya ini, mangga Irwin sudah dikebunkan di Majalengka, Karawang, Bekasi dan Situbondo dengan musim panen Oktober sampai Januari.

Itu baru sebagian dari sekian banyak jenis varietas buah mangga, berbagai jenis buah mangga tersebut memiliki ciri khas dan rasa tersendiri, tekstuur buahnya juga berbeda-beda. Bagi para penikmat buah mangga, mangga-mangga tersebut bisa menjadi pelampiasan untuk menikmati buah mangga. Mangga mempunyai viamin C yang tinggi dan bagus buat pencernakan karena kaya serat.
 
 
 

MANGGA CHOKANAN

 
 
Mangga Chokanan adalah tanaman jenis bermusim. Jenis tanaman ini memerlukan stress musim panas dan kering untuk menghasilkan bunga dan berbuah. :) Makanya jika musim panas, kering tiada hujan jangan lah kita merungut. InsyaAllah 120 hari selepas itu dapat lah merasa musim Mangga Chonanan.
 
 
Mangga Chokanan rata-rata paling sesuai berbuah selepas 3 tahun ditanam. Pada usia 3 tahun pokoknya sudah bersedia dan cukup besar untuk mengeluarkan buah. memandangkan buah mangga keluar di hujung tangkai, maka semakain banyak hujung tangkai, semakin bayak lah buahnya (*kalau ikut logik).
 
walaupun begitu syor yang sesuai bagi mangga chokanan adalah 1-3-9-27-81-243. Bermaksud 243 hujung ranting dan jika setiap hujung ada 2-3 biji, dan 2-3biji = sekilo
 
Mangga chokanan paling sesuai ditanaman di kawasan tanah yang bersaliran baik. Keadaan tanah yang lembap dan sering berair akan menyukarkan kerja-kerja peng "stress" an pokok sekaligus menyukarkan pengeluaran bunga.
 
Selain daripada alam semula jadi cuaca panas, pembungaan pokok mangga juga boleh dicetuskan oleh hormon. Kalau tidak silap, nama bahan aktif yang sering digunakan adalah Palcobutrazol.
 
Selain keperluan stress, mangga chokanan juga jenis tanaman yang perlu disiplin. Sebenarnya untuk menghasilkan bunga mangga, pengusaha tanaman ini hendaklah menjaga tanaman nya sejak pucuk daun lagi.
 Cantasan, keluar pucuk muda, jadi pucuk tua, keluar bunga, keluar buah. Sekiranya dalam tempoh pucuk ke peringkat buah ini pengusaha tidak menjaga dengan baik, a.k.a Escape dari kebun maka bermacam-macam lah yang akan terjadi pada buahnya. Berbintik, berulat, berlubang, berkulat dsb.





Mangga chokanan sebenarnya berasal dari Thailand, pokok-pokok yang ditanam atas nama mangga Chokanan adalah berasal dari cara Cantuman Mata Tunas, atau Baji, atau Sanding.
 
 
 
 
 
 

GAJUS

 
 
  • Pokok gajus merupakan pokok kayu keras berketinggian 10 - 13 meter.
  • Berasal dari timur Brazil,tetapi sudah banyak ditanam dan tumbuh di kawasan beriklim tropika
  • Unik kerana bijinya diluar serta berbentuk ginjal atau buah pinggang.
  • Buahnya berkulit keras,namun bila sudah matang berwarna kuning dan kemerahan serta berbau wangi.
  • Nama saintifiknya ialah Anacardium Occidentale atau Cashew di dalam bahasa Inggeris.
  • India dan Vietnam merupakan pengeluar terbesar biji gajus serta bahan hasil proses,manakala USA merupakan pengguna terbesar di dunia.
  • Gajus digunakan secara meluas di dalam perubatan tradisional.
  • Di malaysia daun gajus dijadikan ulam
  • Daun gajus digunakan secara tradisional untuk erawat sakit gigi,kulit terbakar,cirit birit,sakit perut,kencing manis dan membersihkan mata.
  • Bunga gajus digunakan untuk merawat batuk.
  • Buahnya boleh dibuat jus dan diminum untuk merawat sakit kerongkong,penyakit kulit,p menghalang pelawas,melegakan muntah dan menghalang keguguran rambut.
  • Air rebusan batang gajus dikatakan boleh merawat sakit gigi,sakit gusi,malaria,cirit-birit,sakit kerongkong dan ulser mulut
  • Kajian saintifik telah membuktikan daun gajus mempunyai kesan antioksidan,baik untuk melawan agen kanser
  • Buahnya secara saintifik mampu bertindak sebagai agen antikulat dan anti bakteria.
  • Namun kesan saintifik yang terbukti ialah daunnya yang mampu bertindak mengubati kencing manis atau diabetes
  • Buahnya juga secara saintifik bertindak sbagai antiinflamatori di dalam mengubati pelbagai kesan penyakit kulit terutamanya kulit terbakar atau pecah.
  • Bijinya dikeringkan dijadikan snek serta minyak yang digunakan secara meluas di seluruh dunia terutama di Amerika Syarikat.

RAMBUTAN ANAK SEKOLAH

Rambutan (nama botani: Nephelium Lappaceum L.) adalah sejenis pokok buah saka. Rambutan berasal dari selatan China, Vietnam, Laos, Kemboja, Thailand, Myanmar, Malaysia, Indonesia dan Sri Lanka. Ia kini banyak ditanam di Asia Tenggara dan sedikit di Sri Lanka, New Guinea, Australia, Amerika dan Afrika.

Pembiakan[sunting | sunting sumber]

Pokok rambutan boleh ditanam melalui biji benih ataupun melalui cantuman. Biji benih rambutan adalah jenis rekalsitran. Biji benih rambutan boleh disemai di dalam kotak semaian dan hendaklah dipindahkan ke dalam polibeg berukuran 20 x 25 cm apabila mencapai ketinggian lebih kurang 30 cm. Biji benih juga boleh disemai terus ke dalam polibeg. Rambutan juga biasanya dibiak dengan cara cantuman. Cantuman mata tunas sebaik-baiknya dilakukan apabila saiz pokok penanti sebesar batang pensil dan telah mengeluarkan daun baru.

Penanaman[sunting | sunting sumber]

Lubang penanaman berukuran 60 x 60 x 60 cm perlu disediakan dengan jarak 10 m dalam sistem penanaman tiga atau empat segi sama. Tanah atas yang dicampur dengan 10 -15 kg baja organik dan 0.5 kg baja fosfat hendaklah digunakan sebagai baja asas.
Tempoh di permulaan musim hujan adalah paling sesuai untuk memulakan kerja penanaman di ladang. Anak pokok yang baru ditanam hendaklah dilindung dengan struktur pelindung seperti pelepah daun kelapa. Penyungkupan adalah digalakkan bagi tujuan memulihara kelembapan tanah dan mengawal pertumbuhan rumpai.

Penyelenggaraan tanaman[sunting | sunting sumber]

Pemangkasan hendaklah dilakukan bagi menyelenggarakan keutuhan pokok dan membentuk kanopi serta meningkatkan pengeluaran buah. Pemangkasan secara sistem buka tengah hendaklah dilaksanakan dengan menyingkirkan cabang atau tunas-tunas air daripada pokok. Bahagian dahan yang dicantas hendaklah segera dirawat dengan bahan perawat pokok ('tree dressing').
Merumpai boleh dilakukan secara manual, kimia atau mekanikal. Pengawalan rumpai secara mekanikal dengan menggunakan traktor boleh menjimatkan tenaga pekerja. Penyemburan racun kimia untuk lalang dan rumpai lain bolehlah dilakukan dengan menggunakan glyphosate atau paraquat.

Pembajaan[sunting | sunting sumber]

Pembajaan boleh dilakukan secara tabur rata atau ditanam dalam bentuk poket di sekeliling pokok pada hujung kanopi. Pembajaan yang seimbang dan tetap akan menjamin pertumbuhan sihat dan penghasilan tinggi di peringkat kematangan pokok.

Pengurusan perosak[sunting | sunting sumber]

Tanaman rambutan umumnya bebas daripada perosak dan penyakit utama. Penyakit kulapuk walaupun tidak serius tetapi kadang-kadang boleh menyerang bahagian dahan dan ranting. Cara kawalan penyakit ini ialah dengan semburan racun kulat Benomyl.

Pengurusan hasil[sunting | sunting sumber]

Putik buah rambutan
Buah rambutan yang telah masak
Keratan rentas buah rambutan.
Pokok rambutan boleh mengeluarkan hasil selewat-lewatnya tiga tahun selepas ditanam. Buah rambutan mengambil masa 90-120 hari untuk matang. Perubahan warna daripada hijau kepada kuning atau merah merupakan petunjuk bahawa buah sudah sedia untuk dituai. Bergantung pada klon rambutan, hasil semusim ialah di antara 80 – 200 kg/sepokok. Buah-buah yang baru dituai hendaklah dimasukkan ke dalam bakul dan elakkan dari dipadatkan antara satu sama lain. Penyimpanan buah yang padat akan menyebabkan buah khususnya bahagian bulu-bulu lebih cepat rosak dan berwarna kehitaman.

Jenis-jenis rambutan[sunting | sunting sumber]

  1. Rambutan budak sekolah
  2. Rambutan gula batu
  3. Rambutan kawin

 
 

No comments: